Sök

Material: Glas

Norvik hamn – syns från både hav och land

Stockholm Norvik hamn är det största hamnbygget på 100 år i Sverige. Den nya roro- och containerhamnen i Nynäshamn har stora fördelar som både kort insegling och effektiva transportanslutningar. Norvik har byggts för att trygga varuförsörjningen till Stockholm och Mälardalen. De moderna containerfartygen med ökade volymer ställer höga krav på hamnen när det gäller både djup och kajlängd. I den nya kontorsbyggnaden har Nynäshamn fått ett nytt landmärke. Byggnaden är strategiskt placerad centralt vid infarten till hamnens olika terminaler och inrymmer kontor, mötesrum, matsal samt gemensamma eventytor. Den fem våningar höga byggnaden på ca 2 000 kvm syns tydligt med sin svarta Alucobondfasad som täckts med sträckmetall på sockelvåningen och stora specialtillverkade stålglaspartier med solskyddslameller i Stockholms Hamnars accentkulörer rött och gult. Fasaden är särskilt utformade för att klara de höga kraven på vattentäthet. – När novemberstormarna drar in kommer regn inte bara uppifrån och från havet utan vinden kan pressa vattenmassorna flera meter uppåt längs fasaden. Med en fasad som består av så pass stora glaspartier ställs extrema krav på vattentäthet, förklarar Mikael Granbom VD på Dörrsnabben. Bygget av Norvik Hamn är ett jätteprojekt där det sprängts nästan tolv miljoner ton berg för järnvägslinjen och hamnplanen, därutöver har hela en miljon ton jord flyttats. Totalt handlar det om ett 40-tal entreprenader som varit inblandade och den övergripande utmaningen har legat i de enorma volymerna som hanterats. Målet har hela tiden varit att tillsammans vara lösningsorienterade. Vilket möjliggjorts genom ett…

Hotell Kungsträdgården

Mitt i stan, på Västra Trädgårdsgatan ligger Hotel Kungsträdgården i ett hus med gamla anor och sneda vinklar. Men bakom de gamla fasaderna ligger ett toppmodernt hotell med en inglasad gård signerad Dörrsnabben. Byggnaden uppfördes ursprungligen på uppdrag av grevinnan Eva Bielke och stod klar 1764. Grevinnan bodde själv inte där utan hade huset mest som övernattningslägenhet när det var bal på slottet. I övrigt hyrde hon ut det. Den första, och enda kända hyresgästen, var Christina Brahe, änka till Erik Brahe (en av de inblandade i statskuppen 1756). 1769 köptes fastigheten av greve Carl Gustav Piper och huset stannade i familjens ägo ända fram till 1976. Under den tiden byggdes det på med ytterligare två våningsplan– Det är såklart en väldig utmaning att omvandla ett 1700-talshus till ett modernt hotell som uppfyller alla krav på komfort, funktion och säkerhet, säger Bo Olofsson, byggprojektledare och ansvarig för projektet. – Huset är ju inte byggt efter svensk byggnorm direkt och det var mycket att ta hänsyn till – inte minst ur byggnadsantikvariskt hänseende. Det hade visserligen varit kontor under lång tid innan det blev hotell, men det är ändå ett väldigt jobb med att förvandla ett så gammalt hus till modern standard, och samtidigt bevara charmen med att de just är gammalt. För Dörrsnabbens del innebar projektet rent konkret konstruktionen, bygget och inpassningen av en stor glasvägg och ett glastak. Ett stort och komplext jobb som inte blev lättare av de fysiska…

Från pappersindustri och filmset till bostäder med egen glassfabrik

I 46 år försåg pappersbruket i Tollare Stockholms dagstidningar med papper. Men konkurrensen var svår, och inklämt mellan berg och vatten saknade bruket rent fysiskt möjligheten att växa. 1964 tog det stopp. Istället stod bruket övergivet i många år. Det förföll, vilket gjorde att det passade bra som filmkuliss. Bland annat spelades delar av Stieg Larsson-trilogin in här. Men 2011 revs det för att ge plats för de bostäder som nu står klara. Vi har bidragit till fem moderna bostadshus med fasader av trä, plåt, cement och tegel, vilket skapar en väldigt speciell karaktär. Mellan husen finns grönytor för lek och aktivitet. Odlingar och planteringar samsas med tallskog och klippor. – Det var en speciell känsla att montera de kopparblästrade burspråken och entrépartierna, berättar Nette Nieminen på Dörrsnabben. – Det handlar om att skapa en helhet och att förverkliga den tydliga vision som arkitekterna eftersträvat. Koppar åldras vackert och burspråken blir som smycken eller lyktor på fasaden. Och här har alla delar verkligen fallit på plats. Ett roligt och givande uppdrag. Dörrsnabben har varit med och byggt ett fantastiskt bostadsområde, 30 meter ovanför Lännerstasundet med vattnet och tallskogen som grannar. Vi önskar alla boende hjärtligt välkomna hem. ”Det handlar om att skapa en helhet och att förverkliga den tydliga vision som arkitekterna eftersträvat.”

Nordiska museet – en öppning mot svunna tider

När Nordiska museet öppnade en ny utställning i lokaler som tidigare inte varit tillgängliga för allmänheten krävdes även en ny entré. Men att ta upp en ny ingång i en arkitektoniskt känslig byggnad från tidigt 1900-tal kräver inte så lite fingertoppskänsla. Tricket är att få det att se ut som att den alltid funnits där. Nordiska museet började byggas i slutet av 1800-talet och stod färdigt 1907. På formspråket kan man ana inspiration från nordeuropeisk 1600-talsrenässans, rikt dekorerad med motiv både ur nordisk mytologi, historia och flora och fauna. Huvudentrén är utsmyckad av Carl Eldh och har inhuggna deviser formulerade av August Strindberg. I den stora hallen möts man av Carl Milles enorma Gustav Vasa-staty. Det säger sig självt att det inte bara är att ta upp en ny bakdörr i en sådan byggnad. Det kräver viss finkänslighet. – Detta är faktiskt den första förändringen av museets fasad sedan det invigdes 1907, så på det viset var det ju ett väldigt speciellt projekt, säger Magnus Gustafsson, sektionschef på Nordiska museet. Den nya entrébyggnaden på gårdssidan är ritad av Lone-Pia Bach, professor i restaureringskonst vid Kungliga Konsthögskolan. För den konstnärliga gestaltningen av entrén står den finsk-samiska konstnären Outi Pieski som står bakom konstverket ”Two directions”, vilket också är den nya entréns namn. Verket speglar museets samlingar, som bland annat omfattar föremål från flera olika samiska regioner. – Hela entrén är ett konstverk i sig själv, så det krävdes en hel del speciallösningar…

Rikstens skola – miljömedvetna materialval

Riksten Friluftsstad är en ny stadsdel som växer fram på gamla F18 i Södra Botkyrka. Området har en begynnande småstadskänsla och egen tydlig karaktär med natur och mångfald i fokus. I hjärtat av den nya stadsdelen, granne med naturen, ligger Rikstens skola. Den är byggd för att främja och lyfta fram närheten till natur och friluftsliv, vilket tydligt märks i undervisningen som kan äga rum såväl inomhus som utomhus. Under uppbyggnaden av Rikstens skola var Dörrsnabben med att leverera och montera sammanlagt 28 utvändiga fasader i aluminium, 11 utvändiga dörrar i stål och 18 invändiga stålglaspartier. ”En av de största utmaningarna i projektet var att varje parti var unikt”, berättar John Dahl, byggnadsingenjör på Sweco. ”En principdetalj räckte inte för att klara alla partier. Därför skräddarsydde vi lösningar, tillsammans med Dörrsnabben, för varje enskilt parti.” Ett av projektets mer komplicerade partier var det lutande glaspartiet som blickar ut mot gården från den ljusa samlingssalen med dubbel takhöjd. Skolans tydliga miljöprofil genomsyrar även arkitekturen. Färgvalen går i naturens toner och materialen är i huvudsak valda ur ett miljömedvetet perspektiv. Man har även satsat på sedumtak, som bland annat isolerar mot kyla, förbättrar mikro- och makroklimatet och tar hand om dagvattnet så att det inte överbelastar avloppssystem. Under byggets gång utvecklades ett gott samarbete mellan Sweco och Dörrsnabben. ”Mikael Granbom och hans kollegor på Dörrsnabben är mycket kompetenta och snabba på att lösa saker på plats. Det ser jag som deras största…

Sven-Harrys Konstmuseum ett konstverk i sig

Sven-Harrys Konstmuseum får omgivningen att lyfta rejält på ögonbrynen. Den skinande sexvåningsbyggnaden med fasad av mässing ligger i Vasaparken i Stockholm och är ritad av Anna Höglund och Wingårdhs Arkitektkontor. Sven-Harry Karlsson är grundare och ägare till Folkhem, ett bostadsföretag verksamt i och omkring Stockholm. Sven-Harry har under en stor del av sitt liv samlat, vårdat och förvaltat en unik konstsamling som främst bygger på ett stort antal målningar och teckningar av nordiska konstnärer från sekelskiftet fram till idag. Byggnaden är tänkt att vara ett hem för både konst och människor. Den inrymmer konsthall, museum, restaurang, bostadslägenheter och kommersiella lokaler. Med sin skimrande mässingsfasad sätter museet guldkant på Vasaparken och är som ett konstverk i sig, omgiven av park på tre sidor och en skinande diamant på taket. ”Ett skrin som skyddar sitt värdefulla innehåll bakom solida plåtar av metall”, så beskriver Wingårdhs Arkitektkontor den exceptionella arkitekturen. Dörrsnabben fick förtroendet att leverera alla stålglaspartier till fastigheten. Vi bjöds in tidigt i projekteringen och kunde därför vid flera tillfällen komma med speciallösningar som förbättrade slutresultatet, vilket var mycket uppskattat. ”När vi började med projekteringen kallade jag in Mikael Granbom från Dörrsnabben. Han har alltid goda idéer som kan lösa eventuella problem”, säger Erland Strömgren, platschef för projektet. Mikaels och hans kollegors idérikedom visade sig snart komma till god användning. Projektet led av svåra förseningar som delvis berodde på stora mängder snö och att termometern visade minusgrader långt under nollstrecket – det…

Kvarteret siktet 5 – Ett omfattande projekt

Ettusen etthundrafemtio aluminiumfönster. Tjugo glasfasader. Tjugofyra utvändiga ek-partier.
 Femtiosex stålglaspartier. Och sist men inte minst tre entrépartier i isolerat och lackerat stål. Vissa projekt är större än andra, minst sagt. Bland de största projekten som Dörrsnabben har varit med att förverkliga är Kvarteret Siktet 5 på Södermalm i Stockholm. Uppdraget var att bygga om och modernisera en industrifastighet till modern kontorsfastighet. Projektet omfattade två byggnader med 166 000 kvadratmeter kontorsyta. Företaget Structor var ansvariga projektledare för arbetet. De kontaktade Dörrsnabben med uppdraget att leverera och montera nya aluminiumfönster och fasader till hela fastigheten Kvarteret Siktet 5. ”Dörrsnabben ställde upp när det behövdes och var en nära samarbetspartner under hela projektet. Vi hade många goda diskussioner med dem om vilka lösningar som fungerade absolut bäst”, säger Eric Wistrand, vid tillfället anställd på Structor Projektledning AB och numera delägare i Frank Projektpartner AB. Fönster och fasader i hela fastigheten byttes ut från att ha varit gamla utfackningsväggar med plåtfasader till nyputsade fasader med både öppningsbara och fasta fönster. Eric Wistrand och hans kollegor uppskattade samarbetet med Dörrsnabben. ”Vi hade en bra dialog med snabba beslutsvägar. Resultatet har blivit mycket bra. Det tycker både vi på Structor och vår beställare. Vi valde Dörrsnabben för att vi vet att de levererar det vi önskar.”

Stockholmsmässans nya entré svävar på glas

Nya entrén på Stockholmsmässan i Älvsjö har ett utskjutande tak på 2 000 kvadrat som svävar likt en vinge på höga glaspartier. Projektet signeras Rosenbergs Arkitekter som vände sig till Dörrsnabben med uppdraget att under snäva tidsramar och med hög arkitektonisk ambition bygga en entré som inte lämnar någon besökare oberörd. På Stockholmsmässan arrangeras årligen ett 50-tal mässor, ca 100 internationella och nationella kongresser, samt ett tusental mindre möten. En mässhall i världsklass behöver en entré som håller lika hög standard. Hösten 2013 invigdes den nya entrén på ca 2 000 kvadrat. Bygget utfördes med en mycket kompakt tidplan på 15 veckor, mellan två inplanerade mässor. Två av projektets arkitekter är Henrik Nilzén och Gustaf Fellenius från Rosenbergs Arkitekter. ”Vi insåg tidigt att det krävdes en mycket hög grad av samordning mellan arkitekter och leverantörer för att lyckas leva upp till det pressade tidschemat och vår höga arkitektoniska ambition”, säger Henrik Nilzén. ”I samarbetet med Dörrsnabben, som levererade och monterade projektets glaspartier, var en av de stora utmaningarna att det inte fanns någon tid att mäta allt på plats. Det var tvunget att fungera direkt.” Hans kollega Gustaf Fellenius fyller i. ”Entréns tak sticker ut 16 meter utan pelare, vilket är en avancerad konstruktion med stora spännvidder. Dörrsnabbens största utmaning var att få stora enskilda glasrutor att ansluta med taket med perfekt precision. Det ledde till ett nära och intensivt samarbete och många samtal med Dörrsnabbens Mikael Granbom. Men det…

Friends Arena – för framtida stora möten

Friends Arena har byggts för de stora ögonblicken som när Zlatan göra en cykelspark från 25 meters håll rakt in i mål. Eller när en världsartist inta scenen och riva av en av sina bästa hits genom tiderna. Dörrsnabben var med att leverera de invändiga metall- och glaspartierna till Arena Gate. Det är en integrerad byggnad till Friends Arena som innehåller bland annat huvudentré med tillhörande sportbar samt sportbutik, parkering i tre plan och bankettsal. Till denna entré levererade Dörrsnabben samtliga brandklassade stålglaspartier. Företaget blev inbjudna tidigt i processen. ”När vi blev upphandlade var inte projektet helt färdigprojekterat och arkitektens ritningsarbete var i full gång. Ganska snart blev vi inbjudna till en arbetsgrupp där vi fick vara med på flera installations- och samordningsmöten. Tack vare arbetsgruppens samlade erfarenheter och ett gott samarbete var det många pusselbitar som föll på sin plats under dessa möten”, säger Mikael Granbom, VD på Dörrsnabben. Mikael och hans kollegor hade två stora utmaningar framför sig. Den ena var en tight tidplan och den andra var de extremt höga krav som ställs på dörrar i en arenamiljö. ”Personsäkerhet och skalskydd ställs mot varandra. Funktionskrav, tillgänglighet och utrymningsflöde måste lira och invigningsdatumet var bokat så det fanns inget att lämna till slumpen”, menar Mikael. Tre år efter det första spadtaget invigdes Friends Arena inför 45 000 personer. Invigningen Svenska Ögonblick, regisserad av Colin Nutley, var det mest påkostade scenevenemanget i Sveriges historia. Plats på scen tog bland…

Moderna materialval satte ny prägel på kvarteret Hornafjord.

I samarbete med Q-gruppen AB var Dörrsnabben med att rusta upp entréerna i kvarteret Hornafjord i Kista. De gamla entréerna byttes ut till moderna fasadglaspartier i profilsystemet Schüco FW50+ Structural glazing, vilket gav fastigheterna ett ordentligt lyft. Fasadpartierna kompletterades med integrerade underhållsfria stålglaspartier i rostfritt borstat utförande.

Det finns en oas på Arlanda flygplats

En paus från stressiga vänthallar och jäktande resenärer, en mjuklandning bland körsbärsträd. I denna oas blommar alltid träden och arkitekturen bjuder in till en stunds andhämtning. Dörrsnabben, som tillverkade samtliga stålglaspartier, var med att skapa en flygplatslounge som nådde oanade höjder. När VIP loungen i pir f på Arlanda skulle inredas efterlystes ett helsvenskt uttryck. Resultatet är signerat bland andra arkitekten och inredningsdesignern Jonas Bohlin. Han har kombinerat natur och inredning med konst och skapat en behaglig balans av kontraster. Blankt möter matt. Hårt möter mjukt. Modernt möter organiskt. Inredningen har en skandinavisk framtoning med inslag av allmoge, blonda naturmaterial och funktionalism. De blommande körsbärsträden är skapade av konstnären Steven Bachelder. De är nedsågade, ihopmonterade och smyckade med tygblommor. Och det bästa av allt, de blommar året om. Arlanda VIP Service är en lounge som kan bokas när man vill fira en speciell händelse, anordna ett möte utöver det vanliga eller bara söker ett bekvämare sätt att resa. Här landar kungafamiljen, affärsmännen, de nygifta, rockstjärnorna, småbarnsföräldrarna, japanska kejsare, amerikanska presidenter. Helt enkelt vem som helst. Eller inte vem som helst. Efter säkerhetskontrollen tas gästerna emot i loungen och visas till ett eget rum. Strax före avgång körs VIP-gästen ut i bil till planet. Varje gäst får sin egen VIP-koordinator som ser till att allt fungerar som det ska.

Vasa är Stockholms mest besökta museum

När museet byggdes räknade man med 600 000 besökare per år. De senaste åren har siffran varit över 1,2 miljoner. För att klara det ökade publiktrycket behövdes en om- och tillbyggnad. Målsättningen var bland annat att ge en smidigare inpassage med dubblad kapacitet, minskad trängsel inne i museet och skapa en bättre upplevelse för museibesökarna. Arkitekternas avsikt med den nya tillbyggnaden var att former och detaljer på ett poetiskt sätt ska associera till Djurgårdens miljö och Stockholms kajer, samt spegla stormaktstiden på 1600-talet. I projektet utvecklades ett nära samarbete mellan arkitekter och Dörrsnabben, som fick förtroendet att leverera och montera samtliga metall- och glaspartier. En av projektets stora utmaningar handlade om att lösa det speciella klimat som omger skeppet. ”Vasa är känsligt och kräver ett perfekt klimat för att den oundvikliga nedbrytningen av trämaterialet ska ske så sakta som möjligt. Man kan likna byggnaden vid en lufttät kuvös försedd med en avancerad klimatanläggning för att hantera den värme och fukt som bildas då många människor vistas på samma yta”, säger Vanja Knocke, projektledare vid Statens fastighetsverk.

1 2